Αλκοολικός, τρελός και καταθλιπτικός

Πέρασε δύσκολα παιδικά χρόνια, ήταν καταθλιπτικός, αλκοολικός, τρελός αλλά μεγάλος καλλιτέχνης. O Jackson Pollock ήταν ο εφευρέτης του dripping ή του action painting αν θέλετε.

Μεγαλοφυής μέσα στην τρέλα και την κατάθλιψη του, ο Jackson Pollock, ήταν Αμερικανός ζωγράφος και ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος του αφηρημένου εξπρεσιονισμού. Αποτελεί έναν από τους μείζονες αλλά και δημοφιλέστερους ζωγράφους της Αμερικής.

…διά χειρός Hλία Τσίπα

Γεννήθηκε στο Γουαϊόμινγκ και μεγάλωσε στην Αριζόνα. Η οικογενειακή του κατάσταση κατά τα νεανικά του χρόνια περιγράφεται ως ιδιαίτερα περίπλοκη, με συχνές μετακινήσεις σε διάφορες πόλεις και πολιτείες της Αμερικής. Το 1929 εγκαταστάθηκε στην Νέα Υόρκη, όπου σπούδασε ζωγραφική κοντά στον Τόμας Χαρτ Μπένσον.  Τα πρώτα έργα του θεωρούνται επηρεασμένα από τους Μεξικανούς ζωγράφους Νταβίντ Αλφάρο Σικέιρος και Ντιέγκο Ριβέρα, ωστόσο μετά από την πρώτη του επαφή με έργα του Πικάσο και των υπερρεαλιστών οι πίνακες γίνονται περισσότερο συμβολικοί. Επιπλέον – πιθανά και λόγω του γεγονότος ότι έπασχε από κατάθλιψη την οποία προσπαθούσε να αντιμετωπίσει μέσω της ψυχανάλυσης– είναι επηρεασμένος από τις ψυχολογικές θεωρίες του Καρλ Γκούσταβ Γιουνγκ. Τα έργα του της περιόδου 1938-1944 είναι βασισμένα σε αυτές, αν και δεν πήραν καθόλου καλές κριτικές.

Το 1944 παντρεύτηκε την – επίσης ζωγράφο – Lee Krasnerκαι ένα χρόνο αργότερα μετακόμισαν στο Long Island. Η Κράσνερ εργαζόταν για τη συντήρησή τους, ενώ ο Πόλοκ αφοσιώθηκε ολοκληρωτικά στη ζωγραφική. Την περίοδο αυτή, η οποία θεωρείται από τις δημιουργικότερες για τον Πόλοκ, επινοεί την τεχνική του dripping. Οι τεχνικές που αναπτύσσει καλούνται συχνά και με τον ευρύτερο όρο action painting. Παρά τον φαινομενικά τυχαίο χαρακτήρα που εμπεριέχεται στην τεχνική του, ο Πόλοκ επεξεργάζεται σχολαστικά τους πίνακές του, οι οποίοι αποτελούν ως επί το πλείστον αφηρημένες συνθέσεις μεγάλων διαστάσεων (murals).

Οι πρώτοι πίνακες με την τεχνική του dripping εκτίθενται για πρώτη φορά το 1948, στην Betty Friedman Gallery και τυγχάνουν καθολικής καλλιτεχνικής αναγνώρισης, αλλά και μεγάλης εμπορικής επιτυχίας. Το περιοδικό Time φιλοξένησε εκτενές άρθρο για τον Πόλοκ το 1951, χαρακτηρίζοντάς τον ως τον “μεγαλύτερο εν ζωή Αμερικανό καλλιτέχνη“. Οι πίνακες του Πόλοκ μετά το 1951, διαφοροποιούνται και χαρακτηρίζονται από περισσότερο σκοτεινά χρώματα.

Κατά την τεχνική αυτή ο Πόλοκ τοποθετούσε στο έδαφος τον καμβά και έσταζε με χαοτικό τρόπο τη μπογιά πάνω του. Λόγω της ιδιαιτερότητας του ζωγράφου, τα δημιουργήματά του αποκτούσαν φράκταλ δομή και θεωρείται σχεδόν αδύνατο να αναπαραχθούν από μιμητές, καθώς αντανακλούν την ιδιαίτερη εσωτερική δομή του Πόλοκ. Η καλλιτεχνική πορεία του Τζάκσον Πόλοκ πήρε τέλος απότομα, καθώς σκοτώθηκε το 1956 σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Σύμφωνα με πολλές ενδείξεις, οδηγούσε μεθυσμένος.

Το περιοδικό Time έκανε εκτενές άρθρο για τον Pollock το 1951, χαρακτηρίζοντάς τον ως τον “μεγαλύτερο εν ζωή Αμερικανό καλλιτέχνη“.

Υπάρχει και ταινία με την ζωή του, με σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή τον Ed Harris.

Δείτε το trailer της ταινίας Pollock

-nikosonline.gr

Τα Tsipas Blog παρασκήνια είναι δια χειρός Ηλία Τσίπα... είναι πάντα ενυπόγραφα!
Όσα άρθρα δε φέρουν το σκίτσο με την υπογραφή μου, αναρτώνται από την δημοσιογραφική ομάδα του blog ή υπογράφονται από τον συντάκτη τους.